Sunday, February 1, 2009

peristiwa di maarad...

salam alaik...

andai ada yang bertanya,apa event yang berlangsung di mesir sekarang,sudah tentulah jawapannya - bookfair a.k.a maaradh kutub di cairo..Alhamdulillah,saya berkesempatan juga untuk menjengah bookfair kali ini,memang sudah pasang niat untuk memborong beberapa 'targeted books',especially medical books,untuk digunakan nanti insya Allah.

ramai sungguh manusia yang datang,dengan harga tiket cuma LE1 (tapi dulu2 lagi murah!!) buat semua orang tak kira tua muda,berpusu-pusu ke bookfair ini.Tambahan pula dengan isu Palestin yang masih hangat,tempiasnya kena juga pada bookfair kali ini.Sudah ada gerai yang menjual maffla,keychain,bendera,poster etc yang berkaitan dengan Palestin,hingga saya teruja untuk membeli dan memilikinya.Namun,dalam 'kerakusan' saya membeli itu,rupa-rupanya Allah hendak memberi satu pengajaran yang amat bermakna pada saya..

begini kisahnya...

1st day at 41th cairo international bookfair :

-saya sampai di maaradh kira-kira jam 2 petang,terus ke italia,kemudian ke dar al-nasyr,memborong buku di sana.banyak juga saya berhabis,tapi tak mengapa,janji puas hati sebab kebanyakan buku yang dikehendaki berjaya dibeli..kemudian ke dar elnour di sebelahnya,jumpa pula souveniers yang menarik,rambang mata melihatnya tanpa sedar duit keluar bak air,laju aje..ada juga beberapa buku menarik yang dibeli di sini..duduk berehat sebentar bersama ukhti A sementara menanti ukhti B selesai urusannya,sambil itu saya sibuk mengeluarkan duit yang ada,mengira-ngira berapa baki duit saya..sedang asyik mengira itu,datanglah seorang lelaki sambil mengajukan sehelai kertas,meminta derma..saya tergamam sesaat,terdetik di hati 'kalu bagi sedikit nampak sangat kedekut,sebab kat tangan ada je banyak duit..kalu bagi banyak nanti tak cukup duit nak beli buku lagi..' akhirnya saya bagi juga derma pada lelaki itu,kemudian dia pun beredar..ukhti A pun menegur saya " Haa,tu la,buat keluar lagi duit tu depan2 org,nanti org nampak laa.." saya terdiam,tak mengapa,mungkin bukan rezeki saya agaknya..kemudian kami menapak ke foodcourt untuk mengisi perut,kemudian balik sebelum maghrib..

2nd day :

hari ini kami berempat ke bookfair kira-kira jam 11 pagi,terus menuju ke bahagian buku-buku terpakai..kemudian kami berpecah,saya menemani ukhti C membeli maffla untuk dihadiahkan pada sahabatnya..setelah lebih kurang 2 jam,kami pun ingin beredar dari bookfair kerana train ke alex jam 3 petang nanti..tiba-tiba ukhti C teringat yang dia ingin membeli buku tulis,maka kami berpatah balik ke dar al-nasyr..selesai membeli,kami tergesa-gesa keluar,dan saya terserempak kembali dengan lelaki yang meminta derma semalam.'dia lagi..' hati saya berkata..saya terus mengajak ukhti C beredar dengan segera,dan balik bersama-sama 2 sahabat kami yang terpisah sebelum ini..semasa menaiki teksi,saya terperasan yang dompet saya tiada bersama..ketika itu saya rasa terpukul 'ni mesti 'iqab yang Allah nak bagi sbb apa yg aku dah buat 2 hari ni..' ketika itu saya rasa amat bersalah dan menyesal,dan saya redha dompet saya hilang,mungkin itu satu cara untuk menghapuskan dosa saya tadi...selang 10 minit selepas itu,tiba-tiba telefon bimbit ukhti C berbunyi,rupa-rupanya dompet saya tercicir ketika di dar al-nasyr...syukur alhamdulillah...tapi hingga hari ini saya amat terasa pengajaran yang saya dapat dari peristiwa ini..

> terlintas di fikiran,di mana letaknya ikhlas diri dalam memberi sesuatu..di sinilah letaknya kepentingan niat yang bersih dalam melakukan sesuatu perkara "sesungguhnya setiap perbuatan itu (dikira) berdasarkan niatnya...." (Hadis)

> sungguh benarlah kata-kata,bahawa dunia ini tidak lebih dari lahwun wa la'iibun (permainan) dan dar al-akhirah itulah yang kekal..tapi kita sering lupa hakikat ini,dan sentiasa mengejar dunia yang tidak menjanjikan apa-apa.

> kadang-kadang Allah tarik sekejap kenikmatan yang kita dapat,Dia hendak uji kita dengan kehilangan dan sebagainya...ketika ini,apa agaknya reaksi kita??moga-moga kita tergolong dalam golongan yang Allah sebut dalam surah albaqarah 155-157 iaitu golongan yang sabar.

~merenung kembali setiap apa yang berlaku dalam sehari-hari~

No comments: